درنگ : روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» بعد از زلزله ایتالیا که جان ۲۶۷ نفر را گرفت، نوشت این زلزله به دلیل حرکت صفحات زمین بوده است. پیش‏ بینی زلزله غیرممکن است اما پس از زلزله ایتالیا دانشمندان حدس زدند که زمین‎لرزه‏ای بسیار بزرگی در راه است. جالب اینجاست در مطلبی که سال گذشته و بعد از زلزله ایتالیا منتشر شده ۳ شهری که احتمالا زلزله بعدی در یکی از این شهرها خواهد بود معرفی شده‌اند.

هشدار وحشتناک دانشمندان: ۲۰۱۸؛ سال زمین لرزه‌های بزرگ | کدام مناطق در خطرند؟

لس‎‏آنجلس | امریکا

شهر واقع در جنوب غربی امریکا در بالای گسل مرگبار سن آندریاس قرار دارد و لرزیدن برایش امری طبیعی است. در سال ۲۰۱۴ زلزله‎ای به بزرگای ۵٫۱ منطقه لاهابرا در جنوب کالیفرنیا را لرزاند و متخصصان ناسا معتقدند تا قبل از آوریل ۲۰۱۸ به احتمال زیاد باید منتظر زلزله دیگری در این منطقه بود. دکتر آندریا دونلان در این باره گفته است: «وقتی زلزله لاهابرا رخ داد، بخشی از فشار و انرژی زمین تخلیه شد و البته باعث شد زمین مقداری بیشتر حرکت کند. اما در حال حاضر انرژی‎ای در این قسمت ذخیره شده که برای ایجاد یک زلزله به بزرگای ۶٫۱ تا ۶٫۳ کافی است.

تهران | ایران

تهران نزدیک به ۳ گسل پرخطر دارد. این شهر جمعیت بسیار زیادی دارد اما در ساختمان سازی آن توجه لازم به استانداردها صورت نگرفته است. انرژی ذخیره شده در قسمتی از زمین که تهران در آن واقع شده به اندازه‎ای است که به ادعای بهرام عکاشه احتمال وقوع زلزله‌‏ای به بزرگی ۶ ریشتر در این شهر بالای ۹۰ درصد است. او معتقد است حداقل ۵ میلیون نفر از جمعیت تهران باید از این شهر بیرون بروند تا اوضاع کمی بهتر شود.

اگر در تهران زلزله بیاید چه می‎شود؟ | جزئیات سه پیشنهاد پدر زلزله‌شناسی ایران

استانبول | ترکیه

در طول قرن بیستم بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهرهای مختلف ترکیه در اثر زلزله جانشان را از دست دادند. این موضوع باعث شده تا دانشمندان ژئوفیزیک توجه ویژه‎‏ای به این منطقه و کشور داشته باشند. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد دانشمندان متوجه شدند استانبول انرژی‌‎ای دارد که احتمال وقوع زلزله‌‏ای به بزرگای ۷ در آن تا قبل از سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ درصد است.